evaklinkenberg.reismee.nl

blog 1 - de eerste week

Dit is mijn eerste blog over mijn avonturen als au pair in Ierland. Ik woon en werk hier voor de komende 6 maanden bij een gezin dat bestaat uit moeder Anne Marie, Marcus van 5 jaar oud, Éabha (spreek uit als Eva) van 4 jaar oud, en Eleanor van 1 jaar oud.

Ik ben naar Ierland vertrokken op 26 Augustus 2016. Samen met mijn ouders, broer en zus reed ik naar vliegveld Dusseldörf. Ik was vooral een beetje stil, zenuwen natuurlijk. Gelukkig kon mijn zus met wat flauwekul een glimlach op mijn gezicht toveren. De gate naar binnen lopen was zo spannend: Nu gaat het gebeuren!

De vlucht zelf ging erg goed. Ik kon vanuit de lucht de Nederlandse kustlijn en Amsterdam goed zien. Dit was een prachtig beeld dat ik niet snel zal vergeten. Naast mij zat een aardige Ier die me vertelde dat hij ook au pairs in huis had toen zijn kinderen klein waren. Snel probeerde ik nog een paar laatste tips op te pikken.

Buiten bij vliegveld Dublin wachtte mijn host moeder en Marcus op me in de auto. Marcus was meegekomen omdat hij me graag wilde ontmoeten! Jammer genoeg was het al laat en was hij nog voor mijn aankomst in slaap gevallen.

Mijn eerste dag in Ierland besteedde ik vooral aan het uitpakken van mijn koffer. Ook liet Anne Marie me wat van het dorp zien. De eerste avond was vrij heftig: Het was weekend, dus van zelf al wat chaotisch, en de kinderen wilden bij een nieuwe au pair natuurlijk kijken hoe ver ze konden gaan. Later die avond ontmoette ik Lisa en Stephen, de overburen die zelf een gezin van 5 kinderen hebben. Het zijn ontzettend aardige mensen, bij wie ik ondertussen al een paar keer een kop thee ben gaan drinken. Fun fact: Stephen heeft voor zijn baan een keer een bezoekje aan Nederland gebracht. Drie keer raden waar hij is geweest: Eygelshoven! :)

De volgende dag stond een uitje op de planning. Het was “heritage week” in Ierland, waardoor veel plekken gratis te bezoeken waren. ‘S ochtends bezochten we een soort dorpsfeest en 's middags het kasteel van Trim. In de namiddag merkten Anne Marie en ik dat de dag eigenlijk te druk was geweest voor de kids, dus thuis werden ze meteen in bed gelegd. Die avond skypte ik voor het eerst met mijn ouders en liet ik hun weten dat ik toch wel erg veel last van heimwee had.

Mijn eerste echte werkweek begon: Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik huishoudelijke taken en zorg ik dat ik om 6 uur thuis ben. Dan komen de kinderen thuis, maar vaak is Anne Marie, die in het onderwijs werkt, dan nog niet thuis. Donderdag en vrijdag zorg ik ook overdag voor de kids. Marcus gaat naar school van 8 tot 3, Éabha gaat naar de peuterspeelzaal van 1 tot 3 en Eleanor is de hele dag bij mij.

Mijn eerste week was, om eerlijk te zijn, niet makkelijk. Ik ben een enorme twijfelaar en twijfelde ook nu of ik de juiste keuze had gemaakt: Is dit tussen jaar wel een goed idee? Vind ik het werk wel leuk? Ga ik wel vrienden maken? Door mijn twijfels werd ook de heimwee steeds erger: zoveel vragen in je hoofd en dan niet in je vertrouwde omgeving zijn. Pap en mam hebben via skype heel wat tranen bij me gezien. Het was erg wennen om voor mezelf te moeten zorgen en niet meer de vertrouwde routine van de middelbare school te hebben. Maar gelukkig bleven pap en mam, en ook alle andere mensen die met me mee denken, erg positief. Iedere dag kreeg ik een peptalk en gelukkig had ook iedere dag leuke momenten. De eerste dagen alleen met de kinderen verliepen erg goed en ik kreeg meer vertrouwen in mijn eigen kunnen. In het weekend sprak ik af in Dublin met au pairs die ik via facebook had leren kennen. Die dag hebben we in een Ierse pub naar de finale wedstrijd van hurling, en typisch Ierse sport, gekeken. Fantastische ervaring!

Ondertussen begonnen mijn vriendinnen in Nederland aan hun eigen avontuur op de universiteit. Door hun verhalen kwam ik erachter dat ik niet de enige ben die het toch wel eng vindt om volwassen te worden ... :)

Reacties

Reacties

Yvonne

Fijn om te lezen eef! Hoop dat je een fantastische tijd tegemoet gaat. Ben benieuwd naar je volgende bolg :)

Yvonne

Ps. Je bent een topper!

Wilma

Leuk om te lezen Eva.
Een heeeeeeele dikke knuffel

Thea

Wat ben je toch een kei!!
Heel veel knuffels op deze manier ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Thea

Oef, emoticons doen het niet....

Marjolein

Wat leuk om jouw blog te lezen. Mooi jouw openheid! Veel succes en vooral ook plezier.

Yoram

Geweldig Eva! Je bent een topper en geniet ervan! Wat een ervaring. Ps. Volwassen worden we nooit. Je hele leven zul je groeien en nieuwe dingen leren. Bij iedere stap ben je weer even klein. Dit vind ik ook eng. Maar volwassen zal k nooit worden gelukkig. Wel zelfstandiger!

Annie Radermacher

Geweldig geschreven, logisch valt het begin tegen je was nog nooit langer als een paar dagen weg van thuis. Naar de foto's te oordelen heb je al meisjes ontmoet waar het mee klikt. Je komt er wel , alle goeds Liefs Annie??????????????

Mw Reimes

Heel leuk om je ervaringen te lezen en heel knap dat je ook je zwakkere kanten durft te benoemen. Ik ben ervan overtuigd dat je je verblijf in Ierland tot een goed einde zult brengen en dat je er heel veel van zult leren waar je wat aan zult hebben in je verdere leven. Enjoy your stay and make sure to create a lot of memories. Hope to read a follow-up soon.

Brigitte Ortmans

Heel bijzonder om een kijkje in het leven van een au pair te krijgen. Ik ga je wederwaardigheden volgen, Eva, en kijk al uit naar je volgende verslag.

Oma remans en opa remans

Fijn te lezen dat het goed met je gaat
Ik lees nu de eerste keer
En ga nu verder lezen

Fleur Perlitius

Hey Eva, ik wist helemaal niet dat je als au pair werkt. Ik zit nu in mijn laatste jaar pedagogisch medewerker kinderopvang en mij lijkt het ook super interessant om als au pair in het buitenland te werken. Ik vind het super knap dat je deze stap hebt gezet en ik ben benieuwd naar je verhalen!!

Groetjes Fleur

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!