evaklinkenberg.reismee.nl

blog 3 - de kinderen

De vorige blog post is alweer een hele tijd geleden! Ik zit nu precies 2 maanden in Ierland en kan eigenlijk niet geloven wat ik in die korte tijd al heb meegemaakt: van stedentrips tot natuurwonderen en van Ierse pubs ontdekken tot voor het eerst mijn haar verven ;). Wat nog leuker is: er zijn nog zo veel dingen te doen en te ontdekken! Ik gebruik mijn vrije tijd zo veel mogelijk om Ierland te verkennen, maar ook als ik met de kinderen ben maak ik veel mee en leer ik veel. Deze blog gaat over het werken met de kids.

Mijn gezin bestaat uit een hostmoeder, Anne Marie, en 3 kinderen, Marcus (5), Éabha (4) en Eleanor (in oktober 2 geworden). Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik overdag alleen wat huishoudelijke taken. Ik zorg dat ik om 18.00 thuis ben om de 3 monsters op te vangen wanneer ze terug komen van de andere childminder. Het verschilt iedere dag hoelaat Anne Marie thuis komt dus soms leg ik de kids zelf in bed. Maar ook als Anne Marie wel thuis is ben ik aan het werk: als alleenstaande moeder is een helpende hand altijd welkom. Op donderdag en vrijdag zorg ik ook overdag voor de kinderen.

Donderdag: Marcus vertrekt ‘s ochtends met Anne Marie naar school en komt rond 14.30 thuis. In de ochtend ben ik dus alleen met de 2 dames. Meestal gaan we lekker buiten spelen of knutselen we iets. Rond 11.30 zorg ik dat er iets warms te eten is en rond 12.30 breng ik Éabha naar de kleuterschool, waar ik haar samen met Marcus en Eleanor om 16.00 weer ophaal. In de tussentijd slaapt Eleanor een uurtje (als ik geluk heb) en doe ik wat boodschappen of spreek ik af met andere au pairs. Na school kook ik het avondeten en probeer ik de kids te entertainen. Rond 18.00 kijken ze meestal tv en ik rust dan altijd even uit door met ze mee te kijken (ondertussen kan ik de titelsong van Power Rangers Dino Charge meezingen, skill for life). Anne Marie komt terug van haar werk en ze vertelt over haar dag. 8 uur is kinderbedtijd.

Vrijdag verloopt bijna hetzelfde, alleen heeft Anne Marie een halve dag en dus kan zij Marcus van Speech en Drama les en Éabha van school ophalen. Ook gaan Marcus en Éabha naar zwemles om 17.30. Ik blijf dan thuis met Eleanor en omdat zij, net als haar grote broer en zus, haar zwemkleren aan wil, doe ik haar in bad. Vrijdag avond is pizza & film night. In het weekend is er geen vast ritme voor me omdat ik soms plannen in het weekend heb. Wel pas ik zondag morgen meestal een paar uurtjes op Eleanor, zodat Anne Marie, Marcus en Éabha naar de kerk kunnen.

Vaak kijk ik op tegen de donderdag en vrijdag. Het zijn lange dagen voor mij en soms verveel ik me een beetje. Maar de kinderen kunnen me opvrolijken en afleiden. Ik probeer veel uitstapjes vooruit te plannen zodat er iets is om naar uit te kijken. Ook kan ik me verheugen op vrijdag middag, als ik alleen met Eleanor ben. We zijn dan allebei een beetje moe en liggen lekker op de bank (terwijl we Totally Spies kijken, of course).

Veel mensen vragen me hoe het met de kinderen gaat, maar om eerlijk te zijn verschilt dat per dag. Als ik alleen met ze ben luisteren ze beter naar me dan als Anne Marie ook thuis is. Dit is heel logisch gedrag wat bijna ieder kind heeft, maar een beetje frustrerend voor mij af en toe. Ik ben wel blij dat de kinderen goed aan me gewend zijn en dat ze zich op hun gemak bij mij voelen. Ik word aangesproken als Big Eva zonder dat iemand er bij stil staat. Anne Marie en ik hebben ongeveer dezelfde normen en waarden als het om het opvoeden van kinderen gaat. Dit is heel fijn, want ik weet dat Anne Marie het ermee eens is als ik de kinderen ergens op aanspreek .

Ik merk dat ik mezelf vaak tegen kom als ik met de kinderen bezig ben. Zo denk ik nu “Éabha, eet alsjeblieft gewoon die 2 verdomde ewrten op zonder te zeuren”, maar ik weet dat ik vroeger ook een zeurpiet met eten was. Ook merk ik hoe vanzelfsprekend kinderen het vinden dat andere mensen hun zooi opruimen :).

Het werken met de kinderen is soms lastig. Toch vind ik het bijzonder om van zo dichtbij deze 3 kinderen te zien opgroeien. Ik ben trots als Eleanor een nieuw woord leert, lach om Marcus’s grappen die niet grappig zijn en vind iedere tekening van Éabha een kunstwerk. Kortom, deze kids zitten in mijn hart.

Reacties

Reacties

Wilma

Kids are adorable.
Je groeit zelf met ze mee...en je kunt zelf ook nog een beetje mee kind zijn.....
Geniet er maar van BIG Eva!

Maartje lancee

Wat leer jij veel Eva .... De uitspraak van confucius is hier wel heel erg van toepassing :
Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp!!! Wow Eva geniet van de mooie maar ook de moeilijke tijden... Die zijn vaak erg leerzaam

Annemie

Geweldig Eva! Weer een mooie blog geschreven. Geniet en leer! Maak veel vrienden. Fantastisch. Ik heb ook genoten van ons kort samenzijn in Dublin! Tot schrijfs, hoors of ziens.

Mamski

Eva, deze blok is weer veel te kort. Gelukkig app-bellen we vaak en hebben wij thuis als eersten al het bovenstaande van je gehoord. We zijn super trots op je om te zien hoe jij deze dagelijkse moeilijkheden het hoofd biedt. En rechtop en fier doorgaat: ook al zijn het niet altijd "high times", je bent een kei, grote Eva (deze uitspraak Is niet nieuw, maar nu veel leuker en toepasselijker).
Duizend kussen xxxxxxx... En tot over 3 weken

Renske

Ha Eva! Via mams ben ik je hier tegen gekomen. Super leuk om je verhalen te lezen. Het gaat met ups en downs..maar je mag super trots op jezelf zijn! Heel veel plezier en geniet met volle teugen van je grote avontuur!! Groei en bloei!

Opa en oma Remans

Hebben met trots je brief gelezen.
Je leert iedere dag.
Eva we zijn heel erg trots op je een hele dikke knuffel en liefs van opa en oma

Iris

Ha schwester,
Erg leuk om je verhaal te lezen, ook wel grappig omdat ik, ook al was t maar kort, de kids ook zelf ontmoet heb.
3 boefjes volgens mij, maar toch ook soms wel schatjes.
We skypen dan wel meestal minstens een keer per week en ik zie allemaal foto's voorbij komen op snapchat toch wel tof om ook zo je ervaringen te lezen ;)
Met de kids komt het helemaal goed, als ik zag hoe jullie met elkaar omgingen!
Maar ik kon er niets aan doen dat ik er toch wel hartelijk om moest lachen dat ze je BIG Eva noemen, hé leprechaun!

Liefs Iris

maria homminga

Leuk goed, e v a groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!